Praktijkondersteuners Zaanse huisartsen

Versterken van de samenwerking tussen het Jeugdteam en de Zaanse huisartsen

Spoor 1: verwijsroute, terugkoppeling, contactpersonen
In 2023 zijn alle huisartsen gestart met het verwijzen via VIP-live, een eenvoudig digitaal verwijssysteem. Dit vervangt en verbetert de oude, lastige verwijsroute. De eerste ervaringen zijn positief.

Verder is in alle teams, behalve op 1 na, is een contactpersoon voor de huisartsen aangewezen. Met ongeveer tweederde van de huisartsen is afgesproken hoe en waarover de contactpersonen benaderd kunnen worden. Zij doen duidelijk een beroep op onze contactpersonen om te sparren of om consult te vragen.

Spoor 2: praktijkondersteuners huisartsen Jeugd en Gezin (POH Jeugd en Gezin)
In 2023 hebben twaalf huisartsenpraktijken een POH Jeugd en Gezin gekregen. Daarmee is zo’n 2 fte aan jeugdhulpverleners gemoeid. Het Jeugdteam ondersteunt met deze twaalf praktijken een kwart van alle huisartsenpraktijken in Zaanstad, met in totaal 40 van de naar schatting 70 Zaanse huisartsen (praktijkhouders en overige huisartsen in die praktijken). Dat is zo’n 55% van alle huisartsen in Zaanstad. In onderstaand beeld is al een 13e praktijk opgenomen die in 2024 start.

De huisartsen meldden in 2023 in totaal 180 patiënten bij de POH’s Jeugd en Gezin aan. In de maanden na de zomer liep het gemiddeld aantal nieuwe aanmeldingen op. Er zijn in totaal 650 gesprekken gevoerd met 171 patiënten. De problematiek van de aangemelde patiënten is divers: van lichte opvoedingsproblematiek, overgewicht, of enkelvoudige problemen bij het kind, tot vermoedens van kindermishandeling, trauma, depressie, schooluitval, etc.

De start was in alle praktijken positief. Soms rustig en soms zeer voortvarend ging de samenwerking van start en hebben de POH’s Jeugd en Gezin hun eerste patiënten gesproken. De huisartsen van alle  praktijken zijn tevreden over hun nieuwe ‘collega’.

Voor de medewerkers van het Jeugdteam blijkt deze variant van hun taken heel aantrekkelijk. In alle praktijken is het gelukt om zonder wachtlijst te werken. De aangemelde patiënten werden binnen één of twee weken een eerste keer gezien. POH’s Jeugd en Gezin hebben veel onderling contact, van maandelijkse terugkombijeenkomsten, tot een Whatsapp groep.

Overige punten
De gemeente Zaanstad bood in 2023 snel ruimte om de financiële vergoeding voor het huren van een spreekkamer te kunnen verhogen, waar dat aan de orde is. Verder kwamen er in de loop van 2023 wensen voor nascholing voor de ‘POH-ers’ naar voren.
Er is ook een eerste evaluatieonderzoek afgerond dat duidelijk liet zien dat de POH’s Jeugd en Gezin passende hulp bieden en dat de implementatie goed verloopt.

Met de groei van het aantal POH-ers werd ook duidelijk dat dit impact heeft voor het team. Zo brengen zij patiënten in tijdens hun casuïstiekbespreking, hebben zij vaak intensieve contacten met meerdere huisartsen, worden soms teamleden betrokken bij de jeugdhulp aan de patiënten en krijgen teams signalen over types problematiek in hun wijken.

De Zaanse huisartsen die al met een POH Jeugd en Gezin werken, geven aan dat zij de indruk hebben dat zij minder doorverwijzen dan voorheen.

Het Jeugdteam en Huisartsenzorg Zaanstreek Waterland (HZW) – i.c. de betrokken huisartsen en de medewerkers van HZW-  zijn vanaf het begin samen opgetrokken, in nauwe samenwerking met de gemeente Zaanstad. De samenwerking verloopt soepel, er is goed overleg en bij een hobbel in het proces wordt makkelijk een oplossing gevonden.