Voorwoord Pieter van den Born

Portretfoto directeur bestuurder Jeugdteam Zaanstad Pieter van den Born

In 2023 lag de focus op het kantelen naar de voorkant en het verstevigen van wat het voorgaande jaar is opgestart. Het doel? Eerder in contact komen met kinderen en gezinnen die het opgroeien en opvoeden als een uitdaging ervaren. Door tijdig hulp te bieden voorkomen we dat problemen verergeren.

In dit jaarverslag lees je over de meest voorkomende thema’s:

• Samen sterk in het netwerk (nauwer samenwerken met partners in het veld);
  • Oog voor (on)veiligheid (tijdig signaleren en bespreken van (dreigende) onveiligheid);
  • Ons werk is maatwerk (de kern van ons werk als jeugdhulpprofessionals);
  • De professional blijft leren (blijven ontwikkelen zorgt voor werkplezier);
  • De stem van het gezin (goed luisteren naar en leren van de gezinnen).

We gaan verder met…

Ook het afgelopen jaar is hard gewerkt aan het verder inrichten van de organisatie. Het Jeugdteam is nu twee jaar onderweg. Veel gaat al goed. Elke dag wordt er geleerd en gaat het beter. Tegelijkertijd is er nog veel meer werk aan de winkel omdat het nog beter kan, anders kan en beter moet. Voorbeelden zijn: het werken aan een passende set van interventies, het starten met een vorm van cliëntenparticipatie tot aan het verder automatiseren van HR-processen.

In 2023 heeft het Jeugdteam 3669 kinderen jeugdhulp geboden. Er zijn 1298 kinderen aangemeld en 1666 kinderen geholpen + uitgestroomd. De wachtlijsten variëren en laten soms grote verschillen per wijk zien. Gemiddeld zijn de wachtlijsten en wachttijden iets afgenomen. We blijven ons inzetten om de wachttijden te verminderen voor kinderen en gezinnen.

Kinderen en gezinnen

Nieuwe aanmeldingen

Afgeronde hulptrajecten

Tot slot

De medewerkers van het Jeugdteam verdienen een groot compliment. Zij zijn het, die dag in dag uit het verschil maken voor de Zaanse kinderen en gezinnen. Die in moeilijke tijden klaar staan. Ook als de omstandigheden ingewikkeld zijn en onzekerheid met zich meebrengen. De ervaren werkdruk is hoog en de emotionele belasting is groot.

Het Jeugdteam bestaat uit een vaste kern van zeer ervaren en deskundige hulpverleners, aangevuld met veel nieuwe collega’s. Door een gericht inwerkprogramma (onboarding) met goede begeleiding van ervaren collega’s en specifieke scholing raken de nieuwe collega’s vertrouwd met onze werkwijze.

In 2024 gaan we zij-instromers (mensen die vanuit een andere loopbaan kiezen voor werk in de jeugdhulp) een plek geven zodat ook in tijden van krapte op de arbeidsmarkt er voldoende professionals zijn om de Zaanse kinderen en gezinnen te helpen wanneer dat nodig is.